Buurtbus Beemster


Hoog op de gele wagen: een nieuwe Buurtbus Beemster

Middenbeemster, 7 december 2011

Vanaf zondag 11 december rijden de vrijwilligers van Buurtbus Beemster niet meer in het vertrouwde blauwgroene busje van Arriva, maar hebben de beschikking over een gloednieuwe minibus, die EBS, de nieuwe vervoermaatschappij in de regio Waterland ter beschikking heeft gesteld voor de route Purmerend-Beemster-de Rijp vv. In de week voor de officiële ingebruikstelling mochten de vrijwilligers, geïnstrueerd door secretaris Hans Plantfeber allemaal een proefritje maken om met de bediening vertrouwd te raken. Vanaf dinsdag t/m vrijdag reden per rit zes of zeven vrijwilligers op het traject mee.

 

Vooralsnog was de spiksplinternieuwe bus, die in Middenbeemster bij de garage van de Buurtbus bij Sportcentrum de Kloek voor de proefritten was gearriveerd, een reserve exemplaar; aan de bus die uiteindelijk hier gaat rijden moesten nog enkele voorzieningen worden getroffen, zoals het aanbrengen van het logo van de sponsor Beemster Kaas. Ook aan de reservebus moest nog wel het een en ander worden gedaan, zoals het aanbrengen van GPS, camerabeveiliging en andere noodzakelijke voorzieningen. Trots vertelde Plantfeber wat er allemaal aan bijzondere voorzieningen in de nieuwe buurtbus zullen worden aangebracht. De proefbus, die hoewel deze regelmatig zal worden ingezet, is speciaal bedoeld is om tegebruiken als andere minibussen in de regio met pech komen te zitten.

Voor de motor werd aangezet werd de minibus natuurlijk van binnen en van buiten geïnspecteerd. Met bewondering werd 'de cockpit' van de chauffeur bekeken. Alles mooi compact bij elkaar en met de nodige informatie.

Het compartiment waar de chauffeur komt te zitten, bleek met een veiligheidsklapdeur uitgerust te zijn. Nee, voorlopig is het nog even wachten op het aanbrengen van de afstempelautomaten van de OV kaart. "We zullen het nog even met de bestaande buskaartjes moeten doen tot die allemaal opgebruikt zijn", vertelde Plantfeber.

 

Het openen en dichtgaan van de extra brede deuren werd ook onder de loep genomen. Gedemonstreerd werd tevens, dat ten behoeve van rolstoelen een opklapbare oprit bij de deur is aangebracht. Voor de rolstoel is ook een speciaal beveiligd plekje achter de bestuurder.
Met de nieuwe minibus is het tevens mogelijk om meer dan 8 personen te vervoeren. Er zijn namelijk hangbeugels aanwezig, zodat er 16 personen meegenomen kunnen worden. Het is al vaak genoeg gebeurd, dat er een groter reizigersaanbod voor de Buurtbus is en je kan die mensen toch geen anderhalf uur op de halte laten staan! Voorwaarde is wel dat de bestuurder/vrijwilliger moet beschikken over een groot rijbewijs.

Na de inspectie mochten de vrijwilligers eens voelen hoe het nieuwe vervoersmiddel zich gedraagt. "Pas op! "waarschuwde Plantfeber: deze bus trekt zeer snel op, maar ook bij remmen sta je direct stil". De mannen, deze rit voornamelijk pensionado's, zetten zich gaarne op de bestuurszetel, die naar ze bevonden, wat hard maar toch prettig aandeed.

Het was een hele omschakeling van handmatig schakelen naar automatisch maar na de eerste kilometers voelden ze zich al helemaal weer op hun gemak.

Dat de bus wel een hekel heeft aan de onvermijdelijke drempels in de weg, kan met een beetje anticiperend rijden van de chauffeur comfortabel genomen worden. Met enkele toelichting over de verlichting in de bus verliepen de proefritjes probleemloos.

Het interieur van de bus ziet er aantrekkelijk uit met de pauwblauwe stoelen, die mooi contrasteren tegen het gele exterieur. De stoelen zitten gemakkelijk.

Zeven keer rond de wereld
Al heel lang werd door de vrijwilligers van de Buurtbus reikhalzend uitgekeken naar een gloednieuw vervoermiddel ter vervanging van het intussen zeer gammel geworden apparaat. "Dat moest namelijk met velerlei kunstgrepen 'in de vaart' worden gehouden", vertelde één van hen. "Je zat soms met je tenen krom om het ding aan de praat te houden."
"Ja, als je ook weet dat de oude bus in kilometers zeker 7 x rond de aarde heeft gereden...,"gaf Plantfeber aan.

Nu was het dan zover. De oude Arriva busjes zijn passé, maar ze hebben toch nog een nieuw leven voor de boeg. Die van Buurtbus Beemster, maar ook die uit andere regio's worden weer helemaal opgeknapt en dan toch nog weer verkocht".
Dit geldt echter niet voor de uniformen. Deze worden vernietigd want Arriva wil geen reclame in een arm buitenland met hun afgedankte uniformen.